loading...
مجله تخته نرد شش و بش
soltan_nard بازدید : 597 نظرات (0)

1- قبل از هر بازی در مورد نتیجه بازی و استراتژی که باید پیش بگیرید فکر کنید که آیا مارس نیاز دارید و یا یه تک دست و یا حتی 3 امتیاز

2-قبل از هر بار تاس ریختن به داو فکر کنید

3-پوزیسیون (موقعیت مهره ها ) و شمارشگر بازی خیلی مهم هستند حتما مدنظر داشته باشید

4-حتما هنگام داو دادن و یا گرفتن خودتان رو به جای حریف قرار دهید و ببینید اگر جای او بودید داو میدادید یا میگرفتید ؟ ( قانون وولسی ) 5-همیشه خود را به جای حریف قرار دهید و ببینید در آن سوی قضیه حریف چه فکری نسبت به بازی دارد و خلاف ان چیزی را که فکرمیکند انجام دهید ( قانون سیمبرگ)

6-همیشه وقتی میخواهید داو دهید . نزد خود در نظر بگیرید که چقدر امکان مارس کردن دارید و چقدر اینکه بازی را به صورت عادی ببرید و سپس داو دهید

7- همیشه بازار را برای خود حفظ کنید. یعنی داوی بدهید که حریف آن را بگیرد نه اینکه بداند شکست خورده و رد کند

8-اگر مطمئن نیستید داو دادن شما صحیح است یا اشتباه است حتما داو بدهید چرا که تصمیم گیری را به عهده حریف گذاشته اید و امکان اشتباه کردن او به وجود خواهد آمد

9-اگر میخواهید داو بگیرید حتما خود را به جای حریف قرار دهید و اگر به جای حریف قرار میگرفید و آن داو را نمیدادید مطئن باشید که باید داو را بگیرید

10- اگر مهره های حریف در زمین شما جمع شده اند ( قفا نرد ) حتما داو بدهید

11-وقتی در بازی 7 امتیازی نتیجه 5-5 مساوی است و یا اینچنین نتایجی به محض اینکه احساس برتری کردید داو بدهید چرا که دست بعد امکان داو دادن ندارید

12- اگر فکر میکنید شانس برد شما 25% است ( اگر مارس وسگ مارس مهم نباشد ) حتما داو را بگیرید

13-اگر شما در امتیاز آخر مسابقه هستید و حریف شما تعداد امتیاز زوج میخواهد برای بردن بازی ( مثلا در بازی 7 امتیازی شما 6 هستید و حریف 3 و 4 امتیاز برای بردن نیاز دارد ) در صورتی که تاس اول شما بد بود داو را نپذیرید

14- اگر در یک بازی 7 امتیازی نتیجه 6- 5 است و اگر حریف داو داد و شما تاس و یا موقعیت خوبی نداشتید بهتر است که داو را رد کنید

15-فراموش نکنید تخته یک بازی بسیار متغیر است وما انسان هستیم ومیتونیم با توجه به شراط مختلف تصمیمات دیگری بگیریم

16-موقعیت ها متفاوتند و قبل از هر تصمیم به دقت همه ی زوایا را مد نظر داشته باشید

17- موقعیت خانه ی خود و حریفو اینکه چه تاس هایی و چقدر نیاز دارید را فراموش نکنید

18- اگر حریف 2 امتیاز تا پایان بازی نیاز دارد و داو میدهد شما حتما داو را قبول کنید چرا که اگر رد کنید دیگر حق استفاده از داو را به دلیل قانون کراوفورد ندارید ولی اگر بپذیرید و بتوانید مارس کنید حتما امتیاز خوبی کسب خواهید کرد

19-اگر ششدر شدید داو را رد کنید

20- در موقعیت های ششدر- ششدر داو را باید اکثر مواقع پذیرفت ولی نه همیشه

soltan_nard بازدید : 473 نظرات (0)

بک گیم ها سخت ترین و البته جذاب ترین پوزیسیون های بازی نرد هستند.
در یک بک گیم درست یک بازیکن با گرفتن دو یا سه خان در زمین حریف به این امید می نشیند که حریف هنگام تو اوردن مهره هایش یا  مهره خوردن گشاد بدهد و او بتواند با کشته گرفتن مهره های حریف به تعداد کافی و سپس با داشتن یک خونه ی استوار  و زمان مناسب ( منظور خراب نشدن خانه و داشتن یک دیوار یا ششدر مناسب ) بتواند بازی را به سود خود برگرداند. اما این روی خوش ماجرا است. اگر این اتفاقات رخ ندهد بخت مارس شدن او بسیار بسیار بالا می رود با توجه به مهره های بسیاری که در خانه های بازیکن مقابل نگه داشته.

بک گیم ها چند گونه هستند که در اینجا با توجه به استراتژی ها و نوع بازی آن ها را دسته بندی  می کنیم.


1- بک گیم ناب

 در این گونه بک گیم ها یکی از بازیکنان و شاید هر دو بازیکن تعداد بسیاری مهره در خانه ی حریف دارند و در دست دیگر بازیکن مقابل فاقد یک خونه ی استوار و یا یک ششدر یا یک دیواره خوب می باشد. در این پوزیسیون ها بازیکن قادر است حرکات زیادی انجام دهد. گاهی رو به جلو حرکت کند و گاهی با دادن کشته مهره های عقب را بیشتر کند.
این بک گیم ها  بسیار پیجیده و دشوار و البته شیرین هستند



2- بک گیم - ششدر

در این گونه بک گیم یکی از بازیکنان دارای دو یا تعدادی بیشتر از خانه های حریف را گرفته ( بک گیم کرده) و در دست دیگر بازیکن توانسته است یک ششدر خوب در برابر حریف بسازد. بازیکن بک گیم تلاش می کند تا با نگه داشتن روزنه های بازی زمان خود را  نگه دارد و بازیکن ششدر تلاش میکند که با بستن آن ها زمان حریف را بر هم بزند. این گونه بک گیم ها اغلب در صحبت های بازیکنان چندان راضی کننده نبدوه اند.



3-  بک گیم بدون ششدر
تفاوت این بک گیم با بک گیم قبلی در این است که بازیکن موفق به  ساخت ششدر نشده است و در نتیجه بک گیم کننده کار ساده تری برای نگه داری زمان خود دارد هر چند که گاهی  بر هم خوردن زمان نیز پیش می آید.



4- مهار بازی
این موقعیت ها بعد از کشته گرفتن در بک گیم اتفاق می افتند و بازیکن تلاش میکند مهره ها را  به گونه ای حرکت دهد که یا موفق به گرفتن کشته های بیشتر شود و یا بازی را به گونه ای مهار کند که در بهترین زمان بتواند بازی را دو برابر کند. این موقعیت ها در استراتژی های دیگر مانند بازی های انتظاری و.. نیز پیش می آید.



5- پس از  خال خان
این بازی ها زمانی رخ می دهد که بازیکن بک گیم کننده موفق می شود و پس از بستن خانه ها شروع به خوردن مهره می کند. این موقعیت ها در استراتزی های گوناگون نیز رخ میدهد و مشکل اصلی در رابطه با دو برابر کردن بازی ( داو ) است که بستگی به ساختار دو بازیکن و تعداد مهر های خورده شده دارد. 

soltan_nard بازدید : 530 نظرات (0)

 

\"http://static.cloob.com//public/user_data/album_photo/2227/6678570-b.jpg\"

بک گیم ها شیرین ترین پوزیسیون های بازی نرد هستند. گاها در این استراتزی ها پوزیسیون هایی عجیب و غریبی رخ می دهد که شما واقعا سر در گم میمانید که چه کار کنید و چه حرکتی واقعا صحیح است.
برای مثال در  این پوزیسیون...........

برای خواندن ادامه مقاله به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

soltan_nard بازدید : 635 نظرات (0)

بهرام سپنتا مطمئنم بیشتر خوانندگان تازه کار و متوسط با دیدن تیتر این مطلب جا می خورند ، چرا که از دو کلمهٔ ناخوشایند تشکیل شده. تئوری و داو تازه کارها دربارهٔ داو این گونه فکر می کنند: «داو زیادیه. هدف تخته نرد اینه که مهره هامونو توی زمین با مهره های حریف مسابقه بدیم٬ مهرهٔ حریف رو بزنیم بدون اینکه مهرمون بخوره و یا اینکه مهره های حریف رو به دام بندازیم و اگر هم خوش شانس باشیم ممکنه دو امتیاز برای مارس کردن بگیریم. کل تخته نرد توی تاس و مهره ها خلاصه میشه ولی من نمیدونم این داو اون وسط چی میگه و نمیخام که بفهمم!!.» حرفه ای ها دربارهٔ داو اینگونه فکر می کنند: «داو بهترین بخش بازیه. تنها بخشی از بازیه که سراسر به مهارت بستگی داره و شانس هیچ نقشی در اون نداره. اگر من از داو درست استفاده می کنم می تونم خیلی از مواقع بازی رو ببرم بدون اینکه تا آخر بازی از این بترسم که نکنه حریفم چند تا جفت بیاره. گاهی وقت ها حتی می تونم امتیاز بازی رو بدزدم چون حریفم گاهی به اشتباه داو رو رد میکنه. می تونم حریفم رو دست پاچه کنم و از نظر روانی خرابش کنم. وقتی من داو رو بر میگردونم و در ادامه حریفم رو مارس می کنم با ۴ امتیازی که حریفم از دست میده از نظر روانی تخریب میشه. یک اشتباه خیلی بد توی حرکت مهره ها می تونه حدود یک دهم امتیاز رو برای من تلف کنه در حالی که یک اشتباه بد روی داو میتونه یک امتیاز کامل رو تلف کنه.» خوانندگان این سری مقالات بازیکنان تازه کاری هستند که می خواهند حرفه ای باشند. این دلیلی بر آن است که آن ها به داو و تئوری ای که در پشت آن نهفته است اهمیت می دهند. تئوری داو زیاد سخت نیست. بیشتر آن از چند قانون ریاضی تشکیل شده و همینطور که می دانید سرتاسر تخته نرد از ریاضیات پایه تشکیل شده است. بیشتر بازیکنان تازه کار نگاه اشتباهی به داو دارند. آنها متنفرند از اینکه داو را وقتی می دهند که شانس باخت قابل توجهی دارند (نه بیش از ۳۰٪). همچنین از اینکه داو را وقتی رد کنند که کمی شانس برد دارند نیز تنفر دارند. پس این که دلیل استفاده از داو را بدانیم بسیار مهم است: هدف از داو دادن ، گرفتن و یا رد کردن آن، این نیست که یک بازی ای که تقریبا برده ایم را نقد کنیم. یا این که نشان بدهیم که ما به راحتی بازی را واگذار نمی کنیم. داو برای تمام کردن بازی یا طولانی کردن آن نیست. هدف از داو این است که در بلند مدت تعداد امتیازاتی که از هر بازی می گیریم را افزایش دهیم. توضیح کامل تئوری داو چندین مقاله به درازا می کشد. حتی کتاب های کاملی در این باره وجود دارد. در این مقالات ما بصورت سطحی دربارهٔ آن صحبت خواهیم کرد.

برای خواندن ادامه مقاله به ادامه مطلب مراجعه نمایید

soltan_nard بازدید : 2198 نظرات (0)

 

چگونه این بازی را برنده شویم؟   نوشته : والتر ترایس ( ژوییه 2006 )

ترجمه : آرش تهرانی

تخته نرد بازی پیچیده ای است  وقتی میخواهیم تصمیم گیری کنیم غالباً نکات ظریفی را نادیده می گیریم – نکاتی مثل شمارشگر بازی ، مقایسه با موقعیت های همگون و بسیاری از فاکتورهای دیگر .همین فاکتورها در اتخاذ تصمیم های رایجی -  مثل اینکه بهترین زمان زدن مهره ی حریف ، تک دادن ، گشاد دادن ، تاس آوردن ، پریدن از روی مهره ی حریف ، فرار کردن  یا اینکه خانه بستن - موثر است . عدم توجه به این فاکتور ها باعث می شود که در انتخاب تصمیم درست سر در گم شویم و درست همین جاست که اشتباهات بزرگ رخ می دهد و لحظه ی تصمیم گیری طلایی از دست می رود . بهمین دلیل من تصمیم گرفتم از این هقته با طرح مساله هایی   به آنالیز موقعیت های مختلف بپردازم و شرح دقیقی از بهترین حرکت های ممکن و تصمیم های حیاتی ارائه کنم . البته شاید خیلی از خوانندگانی که جزو بازیکنان حرفه یی هستند این موقعیت  ها را بسیار ساده بدانند مخصوصاً اینکه اسم " مساله   " را هم روی آن قرار دادیم و از نظر این دسته از خوانندگان ،  حرکت درست در این موقعیت ها اصلاً دشوار نیست . اما من به شما اطمینان می دهم این صحنه های به ظاهر ساده برای افراد حرفه یی هم نکاتی را گوشزد می کنند که یا فراموش شده اند  یا دیگر به آنها توجه یینمی شود و برای بازیکنان مبتدی امروز – حرفه یی های فردا – که اکنون هنگام بازی چیز زیادی در چنته ندارند اسرار بازی نرد را هویدا می کند و یا اشتباهاتشان را تصحیح می کند .چند راه برای بردن بازی در تخته نرد وجود دارد ؟ اگر این سوال را از یک بازیکن با تجربه بپرسید به شما خواهد گفت راه های بردن غیر قابل شمارش است ! چرا که احتمالاً او هزاران بازی را برده است که هرکدام با دیگری متفاوت بوده اند و شاید فقط در هنگام گشایش های کوبنده و هجومی اول بازی و یا هنگام پیشنهاد یک دوبل به موقع با هم وجه اشتراک داشته باشند . او صدها ترفند بلد است که بسته به اینکه در چه موقعیتی باشد آنها را ماهرانه بکار خواهد گرفت ، اگر تجربه ی بازی کردنش زیاد باشد به شماخواهد گفت : در بازی تخته نرد نرد هر چیز غیر منتظره یی ممکن است اتفاق بیافتد . اما من اعتقاد دارم اساساً برای برد فقط سه راه وجود دارد . هرگاه شما بازیکنی را دیدید که در یک بازی به برتری محسوسی دست پیدا کرده بدانید که دلیل  برتری او از این سه حالت خارج نیست : یا مهره هایش را از خانه حریف به موقع خارج کرده یا یک سری حملات هجومی و نابودگر داشته  و یا یک یا چند تا از خانه های زمین خودش را بدون اینکه مورد تهدید قرار بگیرد به شکلی مطمئن و به موقع  بسته است . سه راهی که منجر به پیروزی می شود همین ها هستند : فرار از خانه حریف ، حمله ، خانه بستن و محبوس کردن مهره های حریف . البته من در تخته نرد یاد گرفته ام  که هیچوقت بسته فکر نکنم و برای همین همیشه به دنبال راه چهارم هم  بوده ام . ولی خب ! تا الان هنوز پیدا نکرده ام.4.gif

بنابراین دو چیز را بیاد داشته باشید اول اینکه   در عرصه تخته نرد هرگاه در صحنه یی بر سر دو راهی قرار گرفتیم گزینه های مختلفی خواهیم داشت اما همه ی این گزینه ها در جهت سه راهی که نوشته شد نیستند . دوم  اینکه این صحنه های مردد کننده اغلب در طول بازی بیشتر از یکبار رخ می دهد.

موقعیت اول - قرمز باید تاس 3-4 را بازی کند.  
 
 

برای خواندن ادامه مقاله به ادامه مطلب مراجعه نمایید

soltan_nard بازدید : 386 نظرات (0)

 

در پوزیسیون های پایانی مهره خوردن  و  هنگامی که  برای هر بازیکن دو مهره  باقی مانده. بسیاری از بازیکنان با دقت فراوانی شروع به شماردن تاس های موافق و مخالف می کنند. تا بیشتر احتمال را برای پیروزی داشته باشند. اما آن ها هر چقدر بیشتر تلاش می کنند بیشتر اشتباه می کنند.
دنی کلیمن استاد بازی های فکری که احتمالات را به خوبی میداند فرمولی برای اینگونه پوزیسوین ها درست کرده است که با آن بازیکن نیازی به شماردن تاس ها ندارد و میتواند خیلی سریع بازی صحیح و درست را انجام دهد.

قانون 2.7 دنی کلیمن می گوید در پوزیسیون های پایانی مهره خوردن و هنگامی که دو مهره دارید اگر فاصله ی دو مهره از یکدیگر به طور متوسط  2.7 خال باشد بدون شک بدانید که درست بازی کرده اید.





http://static1.cloob.com//public/user_data/album_photo/1752/5253318-b.jpg


42 برای زرد. با تاس 4 که یقینا یک مهره از خانه ی 4  بر می دارد اما....

برای خواندن ادامه مقاله به ادامه مطلب مراجعه نمایید

soltan_nard بازدید : 437 نظرات (0)

 


بازی های ششدر - ششدر یکی از سخت ترین و اما شیرین ترین قسمت های بازی نرد است. در این بازی ها زمان بسیار با ارزش است و بازیکنی که موفق شود دیر تر ششدر خود را خراب کند و یا به عبارت دیگر بتواند زمان حریف را خراب کند میتواند برنده بازی باشد. این پوزیسیون ها به قدری سخت هستند که گاهی بازیکنان قوی نیز دچار اشتباهات فاحشی می شوند.

فرض کنید هر دو بازیکن 14 مهره آزاد و قابل حرکت دارند و یک مهره شان پشت ششدر حریف قرار گرفته در چنین وضعیتی تاس های بزرگ وضعیت را بدتر می کند چرا که زمان بیشتری میسوزاند و بر عکس تاس های کوچک بازیکن را خوشحال خواهد کرد . اینگونه پوزیسیون ها یک راه بیشتر برای پیروزی ندارند و آن دادن گشاد و واگذار کردن نوبت بازی به حریف است.

 

یک پوزیسوین ابتدایی

 

http://static1.cloob.com//public/user_data/album_photo/1752/5253051-b.jpg

نوبت بازی با قرمز آیا دبل بدهد یا خیر؟  شانس مارس کردن برای قرمز هنوز وجود دارد. هر لحظه ممکن است سفید گشاد دهد و.....

برای خواندن ادامه مقاله به ادامه مطلب مراجعه نمایید

soltan_nard بازدید : 529 نظرات (0)

 


در پست قبل به ریزه کاری های دفاع در بک گیم پرداختیم اما در این پست به اصول بازی در مقابل بک گیم میپردازیمو نکاتی که بازیکن مهاجم در مقابل دفاع کننده باید انجام بده


 

1- پرهیز از زدن

 

اصل اول بازی بک گیم ، زمان هست که اشاره کردیم . تمام دعوا ها و کشمکش های بازی بک گیم بر سر گرفتن  زمان از حریف است برای خراب کاری کردن که میتونه باز کردن لنگر ها باشه  یا خراب کردن خانه ی خودی که متاسفانه برخی بازیکنهای خوب ایرانی با این مقوله آشنایی ندارند!!  در پوزیسیون زیر سفید 42 دارد . او میتواند مهره ی سیاه رو بزند و به  درخونه برود اما نکته اینجاست که سفید با زدن سیاه به او زمان میدهد تا مهره اش به روی پشت بام بره و احتمالا یکی دو نوبت بازی نکنه و  دوباره با ورود به زمین بازی سیاه این فرصت را داشته باشد که دو لنگر خودش رو حفظ کنه

 

\"1\"

 

برای خواندن ادامه مقاله به ادامه مطلب مراجعه نمایید

soltan_nard بازدید : 433 نظرات (0)

ازی بک گیم بازی ای است که شما دو یا تعداد بیشتری خانه در زمین حریف میگیرید و به اصطلاح  مهره ها رو بر عکس جمع میکنید . تمام استاد بزرگ های تخته نرد با انتخاب استراتژی بک گیم مخالف هستند و آن را آخرین راه حل بردن یک بازی میدونند و اعتقاد دارند که انتخاب این نوع روش بازی بیشتر به مارس شدن یا باختهای سنگین تر منجر میشود  . اما این روش به خودی خود آنقدر هم بد نیست . اگر به ناچار این روش بازی رو انتخاب کردید میتونید با بازی صحیح شانس برد خود رو حفظ کنید. به شرطی که بدونید کی حمله و کی دفاع کنید

 

در این مقاله به بعضی از ریزه کاریهای استراتژی بک گیم برای بازیکن دفاع کننده ، اشاره می کنیم

برای خواندن ادامه مقاله به ادامه مطلب مراجعه نمایید

تعداد صفحات : 5

درباره ما
مجله تخته نرد شش و بش هر ماه به صورت پی دی اف در یک شماره منتشر میگردد . هدف ما آشنا نمودن شما نردبازان عزیز با متد ها و روش های روز دنیا در این بازیست . مطمئن باشید با یک بار خواندن این مجله مشترک ما خواهید شد . توجه داشته باشید برای دسترسی به تمامی مطالب میبایست عضو شوید. همچین این امکان را برایتان فراهم آورده ایم تا پس از ورود به پنل کاربری بتوانید برای شش و بش مطلب ارسال نمایید . مطالب ارسالی شما پس از بررسی با نام شما در این وبسایت درج خواهد شد . برای مشاهده مناسب وب سایت از مرورگر فایر فاکس استفاده نمایید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 364
  • کل نظرات : 141
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 2602
  • آی پی امروز : 64
  • آی پی دیروز : 99
  • بازدید امروز : 199
  • باردید دیروز : 520
  • گوگل امروز : 10
  • گوگل دیروز : 13
  • بازدید هفته : 199
  • بازدید ماه : 11,429
  • بازدید سال : 90,311
  • بازدید کلی : 1,122,400
  • کدهای اختصاصی