همه نرادان باید حرکت درست را برای تاس های گشایش به خاطر بسپارند. نا همه می دانیم که با یک تاس 31 شما خانه 5 را می گیرید , با 42 خانه 4 را , با 61 شما درگاه ( خانه 7 ) را می گیرید. اما چندین تاس وجود دارد که می توانند به روش های مختلف متعددی بازی شوند , و 43 یکی از آنها است.
43 را چگونه بازی کنیم
اساسا , چهار روش مختلف برای بازی کردن گشایش 43 وجود دارد , و آنها همگی نزدیک به هم و به اندازه هم خوب هستند. شما می توانید 21/24 20/24 , 10/13 20/24 , 9/13 21/24 , یا 9/13 10/13 را بازی کنید. هر بازی دیگری , شامل گذاشتن یک تک با حرکت 5/8 در یک خانه داخلی خودتان , یا حرکت تنها یک مهره از خانه 13 به خانه 6 خودتان , در مقایسه بازی های خیلی ضعیفی هستند.
بنابراین اگر چهار حرکت خوب وجود دارد , شما کدام کدام یک را باید انتخاب کنید؟ پاسخ وابسته به امتیاز مسابقه است. در پوزیشن نرد مثالی بالا , شما تنها به یک امتیاز برای بردن مسابقه نیاز دارید. هدف شما بردن یک امتیاز است. شما به مارس کردن و سگ مارس کردن فکر نمی کنید , اما ازطرف دیگر , اگر شما تصادفا ببازید , شما بیشتر مواقع یک امتیاز از دست می دهید. بنابراین شما یک هدف دارید که بر فکر و حرکت مهره های شما از همان تاس گشایش اثر می گذارد.
چگونه از مارس شدن جلوگیری کنیم
بهترین راه برای جلوگیری از مارس شدن ساختن یک لنگر بالا در خانه های حریفتان است. شما باید خانه های 5 یا 4 حریفتان را بگیرید , و یا حتی درگاه و یا خانه 3 او را , و آن را تا وقتیکه واقعا یک مزیت تهاجمی پیدا کنید نگه دارید. وقتی شما یکی از این خانه ها را تصرف کنید مارس کردن شما خیلی مشکل است ( مگر اینکه حریف شما بتواند بخش زیادی از مهره هایشما را بزند که اگر درست بازی کنید بعید است ).
بنابراین در این امتیاز , بهترین بازی حرکت هر دو مهره از روی خانه 24 شما است. اگر شما کشته ندهید , تنها به یک تاس 1 نیاز دارید تا خانه 5 حریف را بگیرید , یا با یک 32 تا درگاه او را بگیرید. گرفتن هر یک از این خانه ها نتنها به جلوگیری ازمارس شدن کمک می کند , ششدر کردن را برای حریفتان بسیار سخت می کند و همچنین آوردن مهره ها به خانه را بدون باقی گذاشتن مهره تک برای حریفتان بسیلر سخت خواهد نمود. اگر شما کشته بدهید , چه آن مهره خانه 5 باشد چه مهره خانه 4 , شما هنوز یک مهره دیگر برای خانه گرفتن در هنگام نشستن دارید.
درس نرد
من فکر می کنم مهمترین درس اینجا دانستن این است که امتیاز مسابقه براستی بر حرکت مهره شما تاثیر می گذارد. اگرشما مسابقه را باخته باشید و مارس کردن مهم باشد , بهترین بازی با 43 آوردن دو مهره از خانه 13 شما به پایین است. که تهاجمی ترین بازی است و به شما بهترین شانس را برایگرفتن خانه های سمت خودتان ( تهاجم ) بجای خانه های سمت حریفتان ( تدافاع ) می دهد. اگر شما کشته دادید , لااقل شما راجع به مارس شدن نگرانی ندارید بنابراین کشته دادن به اندازه دیگر امتیازها آسیب نمی رساند.
قبل ازشروع هر دست , من به امتیاز نگاه می کنم , راجع به اینکه استراتژی کاری نردم چه باید باشد فکر میکنم , و من این استراتژی را برای تصمیمات مربوط به دوبل کردن و حرکت مهره هایم , در گشایش بازی بکار میبرم.