loading...
مجله تخته نرد شش و بش
soltan_nard بازدید : 511 نظرات (0)

بازی های ششدر - ششدر یکی از سخت ترین و اما شیرین ترین قسمت های بازی نرد است. در این بازی ها زمان بسیار با ارزش است و بازیکنی که موفق شود دیر تر ششدر خود را خراب کند و یا به عبارت دیگر بتواند زمان حریف را خراب کند میتواند برنده بازی باشد. این پوزیسیون ها به قدری سخت هستند که گاهی بازیکنان قوی نیز دچار اشتباهات فاحشی می شوند.

فرض کنید هر دو بازیکن 14 مهره آزاد و قابل حرکت دارند و یک مهره شان پشت ششدر حریف قرار گرفته در چنین وضعیتی تاس های بزرگ وضعیت را بدتر می کند چرا که زمان بیشتری میسوزاند و بر عکس تاس های کوچک بازیکن را خوشحال خواهد کرد . اینگونه پوزیسیون ها یک راه بیشتر برای پیروزی ندارند و آن دادن گشاد و واگذار کردن نوبت بازی به حریف است.

 

یک پوزیسوین ابتدایی

 

http://static1.cloob.com//public/user_data/album_photo/1752/5253051-b.jpg

نوبت بازی با قرمز آیا دبل بدهد یا خیر؟

بقیه در ادامه مطلب

soltan_nard بازدید : 467 نظرات (0)

http://anjomantakhte.persiangig.com/image/mghalat/malcom denis aks.JPG

مقاله از : مالکوم دویس

ترجمه : پدرام فیاضی _( soltan_nard )

مالکوم دویس یکی از  بازیکنان برتر جهان در تخته نرد میباشد.

 


اگر چه انالیز های نرم افزاری مسابقه هایم را در  طول این سال بررسی کرده ام اما به ندرت یک بازی را حرکت به حرکت مورد بررسی قرار داده ام. دراین مقاله میخواهم به تعدادی از  موقعیت های جالب در مسابقاتم بپردازم.

 بسیاری از اشتباهات بزرگ من در طول این سال ها نتیجه سهل انگاری بوده. هنگامی که تمرین  هم میکنم همچنان سهل انگاری هایی دارم  اما در گذشته در بسیاری از بازی ها  اشتباهات خود را نادیده میگرفتم . که خوشبختانه هیچ یک ا آنها را در این بازی نمیبینم  اما گاهی اوقات من  با عجله تصمیم میگیرم و توجه کافی به حرکات جایگزین مناسب نمیکنم.مشکل اصلی من این است که من خود را برای بیشتر از سی سال برای بازی چوته تمرین داده ام. که دراگر شما یکی از برندگان آن باشید به  حرکات آنی نیاز دارید. البته بنظر من بازی چوته خواهان های بیشتری را دارابوده و نیاز به مهارت بیشتری داشته و سرگرم کننده ترین  بازی از انواع تخته نرد است. من این را با تمام احترام فراوانی که برای بازیکنان بزرگ تخته نرد جهان قائلم میگویم.

 


پوزیشن شماره 1 :

http://anjomantakhte.persiangig.com/image/mghalat/malcom denis poz1.JPG

 

بقیه در ادامه مطلب

soltan_nard بازدید : 453 نظرات (0)

طمئنم بیشتر خوانندگان تازه کار و متوسط با دیدن تیتر این مطلب جا می خورند ، چرا که از دو کلمهٔ  ناخوشایند تشکیل شده. تئوری و داو
تازه کارها دربارهٔ داو این گونه فکر می کنند:
«داو زیادیه. هدف تخته نرد اینه که مهره هامونو توی زمین با مهره های حریف مسابقه بدیم٬ مهرهٔ حریف رو بزنیم بدون اینکه مهرمون بخوره و یا اینکه مهره های حریف رو به دام بندازیم و اگر هم خوش شانس باشیم ممکنه دو امتیاز برای مارس کردن بگیریم. کل تخته نرد توی تاس و مهره ها خلاصه میشه ولی من نمیدونم این داو اون وسط چی میگه و نمیخام که بفهمم!!.»
حرفه ای ها دربارهٔ داو اینگونه فکر می کنند:
«داو بهترین بخش بازیه. تنها بخشی از بازیه که سراسر به مهارت بستگی داره و شانس هیچ نقشی در اون نداره. اگر من از داو درست استفاده می کنم می تونم خیلی از مواقع بازی رو ببرم بدون اینکه تا آخر بازی از این بترسم که نکنه حریفم چند تا جفت بیاره. گاهی وقت ها حتی می تونم امتیاز بازی رو بدزدم چون حریفم گاهی به اشتباه داو رو رد میکنه. می تونم حریفم رو دست پاچه کنم و از نظر روانی خرابش کنم. وقتی من داو رو بر میگردونم و در ادامه حریفم رو مارس می کنم با ۴ امتیازی که حریفم از دست میده از نظر روانی تخریب میشه. یک اشتباه خیلی بد توی حرکت مهره ها می تونه حدود یک دهم امتیاز رو برای من تلف کنه در حالی که یک اشتباه بد روی داو میتونه یک امتیاز کامل رو تلف کنه.»
خوانندگان این سری مقالات بازیکنان تازه کاری هستند که می خواهند حرفه ای باشند. این دلیلی بر آن است که آن ها به داو و تئوری ای که در پشت آن نهفته است اهمیت می دهند. تئوری داو زیاد سخت نیست. بیشتر آن از چند قانون ریاضی تشکیل شده و همینطور که می دانید سرتاسر تخته نرد از ریاضیات پایه تشکیل شده است.
بیشتر بازیکنان تازه کار نگاه اشتباهی به داو دارند. آنها متنفرند از اینکه داو را وقتی می دهند که شانس باخت قابل توجهی دارند (نه بیش از ۳۰٪). همچنین از اینکه داو را وقتی رد کنند که کمی شانس برد دارند نیز تنفر دارند. پس این که دلیل استفاده از داو را بدانیم بسیار مهم است:
هدف از داو دادن ، گرفتن و یا رد کردن آن، این نیست که یک بازی ای که تقریبا برده ایم را نقد کنیم. یا این که نشان بدهیم که ما به راحتی بازی را واگذار نمی کنیم. داو برای تمام کردن بازی یا طولانی کردن آن نیست. هدف از داو این است که در بلند مدت تعداد امتیازاتی که از هر بازی می گیریم را افزایش دهیم.
توضیح کامل تئوری داو چندین مقاله به درازا می کشد. حتی کتاب های کاملی در این باره وجود دارد. در این مقالات ما بصورت سطحی دربارهٔ آن صحبت خواهیم کرد.

بقیه در ادامه مطلب

soltan_nard بازدید : 587 نظرات (0)

ترجمه : آرش تهرانی

تخته نرد بازی پیچیده ای است  وقتی میخواهیم تصمیم گیری کنیم غالباً نکات ظریفی را نادیده می گیریم – نکاتی مثل شمارشگر بازی ، مقایسه با موقعیت های همگون و بسیاری از فاکتورهای دیگر .همین فاکتورها در اتخاذ تصمیم های رایجی -  مثل اینکه بهترین زمان زدن مهره ی حریف ، تک دادن ، گشاد دادن ، تاس آوردن ، پریدن از روی مهره ی حریف ، فرار کردن  یا اینکه خانه بستن - موثر است . عدم توجه به این فاکتور ها باعث می شود که در انتخاب تصمیم درست سر در گم شویم و درست همین جاست که اشتباهات بزرگ رخ می دهد و لحظه ی تصمیم گیری طلایی از دست می رود . بهمین دلیل من تصمیم گرفتم از این هقته با طرح مساله هایی   به آنالیز موقعیت های مختلف بپردازم و شرح دقیقی از بهترین حرکت های ممکن و تصمیم های حیاتی ارائه کنم . البته شاید خیلی از خوانندگانی که جزو بازیکنان حرفه یی هستند این موقعیت  ها را بسیار ساده بدانند مخصوصاً اینکه اسم " مساله   " را هم روی آن قرار دادیم و از نظر این دسته از خوانندگان ،  حرکت درست در این موقعیت ها اصلاً دشوار نیست . اما من به شما اطمینان می دهم این صحنه های به ظاهر ساده برای افراد حرفه یی هم نکاتی را گوشزد می کنند که یا فراموش شده اند  یا دیگر به آنها توجه یینمی شود و برای بازیکنان مبتدی امروز – حرفه یی های فردا – که اکنون هنگام بازی چیز زیادی در چنته ندارند اسرار بازی نرد را هویدا می کند و یا اشتباهاتشان را تصحیح می کند .چند راه برای بردن بازی در تخته نرد وجود دارد ؟ اگر این سوال را از یک بازیکن با تجربه بپرسید به شما خواهد گفت راه های بردن غیر قابل شمارش است ! چرا که احتمالاً او هزاران بازی را برده است که هرکدام با دیگری متفاوت بوده اند و شاید فقط در هنگام گشایش های کوبنده و هجومی اول بازی و یا هنگام پیشنهاد یک دوبل به موقع با هم وجه اشتراک داشته باشند . او صدها ترفند بلد است که بسته به اینکه در چه موقعیتی باشد آنها را ماهرانه بکار خواهد گرفت ، اگر تجربه ی بازی کردنش زیاد باشد به شماخواهد گفت : در بازی تخته نرد نرد هر چیز غیر منتظره یی ممکن است اتفاق بیافتد . اما من اعتقاد دارم اساساً برای برد فقط سه راه وجود دارد . هرگاه شما بازیکنی را دیدید که در یک بازی به برتری محسوسی دست پیدا کرده بدانید که دلیل  برتری او از این سه حالت خارج نیست : یا مهره هایش را از خانه حریف به موقع خارج کرده یا یک سری حملات هجومی و نابودگر داشته  و یا یک یا چند تا از خانه های زمین خودش را بدون اینکه مورد تهدید قرار بگیرد به شکلی مطمئن و به موقع  بسته است . سه راهی که منجر به پیروزی می شود همین ها هستند : فرار از خانه حریف ، حمله ، خانه بستن و محبوس کردن مهره های حریف . البته من در تخته نرد یاد گرفته ام  که هیچوقت بسته فکر نکنم و برای همین همیشه به دنبال راه چهارم هم  بوده ام . ولی خب ! تا الان هنوز پیدا نکرده ام.4.gif

بنابراین دو چیز را بیاد داشته باشید اول اینکه   در عرصه تخته نرد هرگاه در صحنه یی بر سر دو راهی قرار گرفتیم گزینه های مختلفی خواهیم داشت اما همه ی این گزینه ها در جهت سه راهی که نوشته شد نیستند . دوم  اینکه این صحنه های مردد کننده اغلب در طول بازی بیشتر از یکبار رخ می دهد.


  

موقعیت اول - قرمز باید تاس 3-4 را بازی کند.  
 
بقیه در ادامه مطلب
soltan_nard بازدید : 551 نظرات (0)

2

یکی از پوزیشن های پیچیده نرد وفتی است که هر دو نردباز چندین خانه بسته  متوالی و چند مهره اسیر دارند ( مهره های حبس شده حریف).

 

در پوزیشن زیر , سیاه کعب داو 2 را نگه داشته است و برای بازی تاس 21 دارد. آشکارا دو انتخاب وجود دارد : 4/5  22/24 , یا  2/5.  

 

بقیه در ادامه مطلب

شما چه حرکتی انجام می دهید؟ پیش آمدن با مهره سیاه یا انجام بازی در داخل؟

soltan_nard بازدید : 451 نظرات (1)

 

بازیکن و کاپیتان تیم ملی آمریکا جاکوب استیک رایس نظریه ای داده که طی آن هر تصمیم گیری برای دبل در بازیهای  ششدر- ششدر  ، پذیرفتن دبل است. شاید در بازی های شوئت که نوعی بازی گروهی تخت نرد است به دست آوردن پاسخ صحیح برای پذیرفتن یا رد کردن دبل کاری آسانتر باشد. چرا که ما میتوانیم نتیجه رو در تصمیمات دیگر بازیکنان مشاهده کنیم و با خود مقایسه کنیم. 

البته بازی هایی هم هستند که شما مقابل بازیکنان ناشی بازی میکنید و پس از دادن دبل طرف مقابل یا خیلی سریع دبل  رو رد میکنه به گمان اینکه باخته و یا اینکه با یک تصمیم عجیب دبل رو دو برابر میکنه و نزد خود نگه میدارد. البته ما نمیخوایم در مورد این افراد داستان نویسی کنیم و قصد داریم دبل رو در  بازی های نرمال و حریفان متعادل در بازی های ششدر - ششدر بررسی کنیم.

به طور کلی در بازی های ششدر- ششدر باید این نکات را مد نظر داشت :

بقیه را در ادامه مطلب بخوانید

 

 

 

soltan_nard بازدید : 561 نظرات (0)


 در ابتدای آموزش با گشایش ها اشنا شدیم اما برای اینکه بدونید دارید چی کار میکنید و از گشایش ها چی میخواید و اینکه به حرکات را در قالب اهداف خاصی یعنی استراتژی ها دنبال کنید باید با استراتژی ها اشنا بشید و البته نرد نیز  یک بازی فوق العاده سیال است و یک بازیکن برای رسیدن به هدف باید انعطاف پذیری زیادی داشته باشه وخودشو با استراتژی های مختلف وقف بده .

در بازی نرد دو سری استراتژی  داریم

 1- استراتژی های حمله    2- استراتژی های دفاع

تیتروار آنها رو مرور میکنیم

1- حمله کردن

الف : جلو افتادن در مسابفه ( بردن مسابقه )

ب:ششدر کردن

ج: حمله برق اسا

2- دفاع کردن

الف:لنگر انداختن

ب: بازی انتظاری

ج: قفا نرد

 

بقیه مقاله را در ادامه مطلب بخوانید

 

soltan_nard بازدید : 429 نظرات (0)

نیما صباغیان , nikma

جمع آوری دکتر نیما صباغیان

اصولا تخته نرد مسابقه ایست برای اینکه ببینیم کدام نراد زود تر از دیگری مهره های خود را بر میدارد(می خورد). اما باید توجه داشت که در این پیکار  کوتاه ترین راه بین دو نقطه همیشه یک خط مستقیم نیست!

برای دوستان مبتدی بحث را در 5 موضوع زیر پی می گیریم:

1.پخش کردن

2.گشاد دادن

3.بستن

4.زدن            

5)لنگر انداختن

 

بقیه مقاله را در ادامه مطلب بخوانید

soltan_nard بازدید : 665 نظرات (0)

 

1-خانه افشار یکی از خانه های زمین شماست با گرفتن این خونه شما مهرهاتون اماده میکنید برای زدن اسیرهای حریف .پس حریف مجبوره که بازی محافظه کارانه ای انجام بده

2-خان افشار( خانه 5 در تصویر بالا ) میتونه برای شما نقش پایگاه کوچکی رو بازی کنه برای رساندن بقیه مهره ها از 8 و 13 به داخل زمین خودی

3-با گرفتن این خونه شما یک قدم رو به جلو برای ششدر کردن حریف برداشته اید

4- حریف امکان گرفتن لنگر در خانه افشار شما و بازی تاخیری رو نداره

افشار  یا  خانه 5  مهمترین خانه  ( خانه طلایی ) در تخته نرد میباش

soltan_nard بازدید : 523 نظرات (0)

همه نرادان باید حرکت درست را برای تاس های گشایش به خاطر بسپارند. نا همه می دانیم که با یک تاس 31 شما خانه 5 را می گیرید , با 42 خانه 4 را , با 61 شما درگاه ( خانه 7 ) را می گیرید. اما چندین تاس وجود دارد که می توانند به روش های مختلف متعددی بازی  شوند , و 43 یکی از آنها است.

 43 را چگونه بازی کنیم

 اساسا , چهار روش مختلف برای بازی کردن گشایش 43 وجود دارد , و آنها همگی نزدیک به هم و به اندازه هم خوب هستند. شما می توانید 21/24 20/24 , 10/13 20/24 , 9/13 21/24 , یا 9/13 10/13 را بازی کنید. هر بازی دیگری , شامل گذاشتن یک تک با حرکت 5/8 در یک خانه داخلی خودتان , یا حرکت تنها یک مهره از خانه 13 به خانه 6 خودتان , در مقایسه بازی های خیلی ضعیفی هستند.

 بنابراین اگر چهار حرکت خوب وجود دارد , شما کدام کدام یک را باید انتخاب کنید؟ پاسخ وابسته به امتیاز مسابقه است. در پوزیشن نرد مثالی بالا , شما تنها به یک امتیاز برای بردن مسابقه  نیاز دارید. هدف شما بردن یک امتیاز است. شما به مارس کردن و سگ مارس کردن فکر نمی کنید , اما ازطرف دیگر , اگر شما تصادفا ببازید , شما بیشتر مواقع یک امتیاز از دست می دهید. بنابراین شما یک هدف دارید که بر فکر و حرکت مهره های شما از همان تاس گشایش اثر می گذارد.

 چگونه از مارس شدن جلوگیری کنیم   

 بهترین راه برای جلوگیری از مارس شدن ساختن یک لنگر بالا در خانه های حریفتان است. شما باید خانه های 5 یا 4 حریفتان را بگیرید , و یا حتی درگاه و یا خانه 3 او را , و آن را تا وقتیکه واقعا یک مزیت تهاجمی پیدا کنید نگه دارید. وقتی شما یکی از این خانه ها را تصرف کنید مارس کردن شما خیلی مشکل است ( مگر اینکه حریف شما بتواند بخش زیادی از مهره هایشما را بزند که اگر درست بازی کنید بعید است ).

 بنابراین در این امتیاز , بهترین بازی حرکت هر دو مهره از روی خانه 24 شما است. اگر شما کشته ندهید , تنها به یک تاس 1 نیاز دارید تا خانه 5 حریف را بگیرید , یا با یک 32 تا درگاه او را بگیرید. گرفتن هر یک از این خانه ها نتنها به جلوگیری ازمارس شدن  کمک می کند , ششدر کردن را برای حریفتان بسیار سخت می کند و همچنین آوردن مهره ها به خانه را بدون باقی گذاشتن مهره تک برای حریفتان بسیلر سخت خواهد نمود. اگر شما کشته بدهید , چه آن مهره خانه 5 باشد چه مهره خانه 4 , شما هنوز یک مهره دیگر برای خانه گرفتن در هنگام نشستن دارید.

 درس نرد

 من فکر می کنم مهمترین درس اینجا دانستن این است که امتیاز مسابقه براستی بر حرکت مهره شما تاثیر می گذارد. اگرشما مسابقه را باخته باشید و مارس کردن مهم باشد , بهترین بازی با 43 آوردن دو مهره از خانه 13 شما به پایین است. که تهاجمی ترین بازی است و به شما بهترین شانس را برایگرفتن خانه های سمت خودتان ( تهاجم ) بجای خانه های سمت حریفتان ( تدافاع ) می دهد. اگر شما کشته دادید , لااقل شما راجع به مارس شدن نگرانی ندارید بنابراین کشته دادن به اندازه دیگر امتیازها آسیب نمی رساند.

قبل ازشروع هر دست , من به امتیاز نگاه  می کنم , راجع به اینکه استراتژی کاری نردم چه باید باشد فکر میکنم , و من این استراتژی را برای تصمیمات مربوط به دوبل کردن و حرکت مهره هایم , در گشایش بازی بکار میبرم.

تعداد صفحات : 5

درباره ما
مجله تخته نرد شش و بش هر ماه به صورت پی دی اف در یک شماره منتشر میگردد . هدف ما آشنا نمودن شما نردبازان عزیز با متد ها و روش های روز دنیا در این بازیست . مطمئن باشید با یک بار خواندن این مجله مشترک ما خواهید شد . توجه داشته باشید برای دسترسی به تمامی مطالب میبایست عضو شوید. همچین این امکان را برایتان فراهم آورده ایم تا پس از ورود به پنل کاربری بتوانید برای شش و بش مطلب ارسال نمایید . مطالب ارسالی شما پس از بررسی با نام شما در این وبسایت درج خواهد شد . برای مشاهده مناسب وب سایت از مرورگر فایر فاکس استفاده نمایید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 364
  • کل نظرات : 141
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 2602
  • آی پی امروز : 39
  • آی پی دیروز : 99
  • بازدید امروز : 68
  • باردید دیروز : 520
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 13
  • بازدید هفته : 68
  • بازدید ماه : 11,298
  • بازدید سال : 90,180
  • بازدید کلی : 1,122,269
  • کدهای اختصاصی