loading...
مجله تخته نرد شش و بش
soltan_nard بازدید : 1150 نظرات (0)

 

https://rozup.ir/up/sheshobesh/maghalat/Picture9.jpg

 

مقاله ای که همکنون مشاهده می کنید قسمت دوم مقاله اداف گشایش ها و بازی با تاس اول می باشد .

 

برای خواندم قسمت اول اینجا کلیک کنید

 

برای خواندن مقاله فعلی به ادامه مطلب مراجعه نمایید

 

 5-4: بازی مایه رسانی 13/8 13/9 و بازی شکاندن 13/8 24/20 است.

 

https://rozup.ir/up/sheshobesh/maghalat/Picture1.jpg


 

 

                شکل 1: پوزیشن بعد از بازی 13/8 13/9

 

 

https://rozup.ir/up/sheshobesh/maghalat/Picture2.jpg

 

شکل 2: پوزیشن بعد از بازی 13/8 24/20

 

 

هریک از این دو بازی برای خود مزیتی دارد. وجه اشتراک این دو بازی حرکت 13/8 است یعنی استفاده از خال 5 برای پایین آوردن یک مایه و سبک کردن قلعه. حرکت 13/9 با خال چهار یک مایه مفید دیگر اضافه کرده و بر تعداد تاسهایی که می توانند در نوبت بعدی یکی از خانه های مسدودکننده کلیدی (خانه 5، خانه 4 و خانه 7) را ببندند حسابی اضافه می کند. از سوی دیگر حرکت 24/20 لنگر حیاتی خانه 20 را آغاز کرده و در عین حال از زمین بیرونی حریف محافظت کرده و مانع از آن می شود که سفید به نحو مناسبی مایه های خود را پایین بیاورد.

بازی درست کدام است؟ نظر اساتید بر ان است که این دو بازی بسیار به یکدیگر نزدیک می باشند، اما اغلب بازیکنان برتر، شکاندن با 24/20 را در بازیهای پولی و در امتیازهای برابر مسابقات ترجیح می دهند. خانه 20 بسیار مهم است و شکاندن مستقیمترین شیوه برای جنگیدن بر سر این خانه است. البته خانه 5 سیاه هم حیاتی است اما باید توجه داشت که 13/9 فقط بر تعداد تاسهای سازنده خانه 5 می افزاید و مستقیما این خانه را نمی بندد.

یک نکته: اگر در پایان یک مسابقه از حریف عقب هستید و مارس کردن حریف برایتان خیلی فایده دارد اما مارس شدن چندان ضرری برایتان ندارد، در آن صورت گزینه درست مطمئنا 13/9 است. این مایه اضافی مانع از این می شود که سفید مهره های اسیرش را بشکاند (چون حالا دیگر راه های بیشتری برای حمله به او دارید) و اگر حریفتان نتواند به سرعت یک لنگر جلو درست کند احتمال مارس شدنش بیشتر می شود.


 

5-2: بازی مایه رسان 13/8 13/11 است و بازی شکاندن 13/8 24/22.

 

https://rozup.ir/up/sheshobesh/maghalat/Picture3.jpg

 

شکل 3: پوزیشن بعد از بازی 13/8 13/11

 

https://rozup.ir/up/sheshobesh/maghalat/Picture4.jpg

 

شکل 4: پوزیشن بعد از بازی 13/8 24/22

 

 

موقعیت در اینجا آشکارا شبیه به بازی قبلی است؛ 13/11 یک مایه اضافه می کند در حالی که 24/22 شکاندن را تا یک لنگر بالقوه به انجام می رساند.

در این مورد نظر اساتید شدیدا در جانب بازی شکاندن است. درست است که خانه 22 در مقایسه با خانه 24 فقط یک پیشرفت مختصر محسوب می شود اما بستن همین خانه هم احتمال مارس شدن سیاه را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد. به علاوه، این مهره جلو کشیده شده پوشش سیاه بر زمین بیرونی سفید را افزایش می دهد.

از سوی دیگر حرکت 13/11 چندان بر ترکیبات خانه ساز زرادخانه سیاه نمی افزاید. در نوبت بعدی سیاه می تواند با 4-1، 6-4 و 6-3 خانه های مسدود کننده جدیدی بسازد که این در مقایسه با فایده حاصل از حرکت 13/9 چندان زیاد نیست.

حال می پردازیم به 4-3 و 3-2. ایندو ازاین جهت جالب هستند که شیوه های مختلفی برای بازیشان وجود دارد و هرکدام هم مزیتهایی دارند. با 4-3 شروع می کنیم.

 

4-3: می تواند به صورت یک تاس صرفا مایه رسان بازی شود یعنی 13/9 13/10 . نگاهی بیاندازید:

 

https://rozup.ir/up/sheshobesh/maghalat/Picture5.jpg

 

شکل 5: پوزیشن بعد از بازی 13/9 13/10

 

این حرکت جسورانه ای است چون در زمین بیرونی دو تک می دهد اما در مقابل فرصتهایی برای خانه بستن ایجاد می کند. سفید در مجموع با یازده ترکیب یکی از این دو تک را می زند (4-4، 3-3، 2-2، 6-3، 5-4، 6-2، و 5-3) و این یعنی تقریبا یک سوم ترکیبات ممکن. با این حال اگر سفید موفق به زدن نشود، در نوبت بعد سیاه تقریبا هر تاسی که بیاورد می تواند دستکم یک خانه مسدود کننده را ببندد ! این یک شیوه پرریسک اما پرمنفعت برای بازی با تاس 4-3 است.

این بازی یک مزیت د یگر هم دارد: اگر سفید نتواند بزند کلا از شکاندن مهره های اسیرش باز می ماند چون دیگر سیاه در این جایی که به آن "منطقه" می گوییم مهره های مهاجم بیشتری دارد. منظورم از منطقه فاصله میان خانه 6 و خانه 11 است جایی که مایه ها را برای حمله یا بستن خانه های درونی قرار می دهیم. هرچقدر که مایه های شما در این ناحیه بیشتر باشد حریف کمتر به شکاندن مهره های اسیرش تمایل خواهد داشت.

 

اگر به عوض این بازی تمایل داشته باشید که یک بازی مایه رسانی و شکاندن را با 4-3 انجام دهید دو راه پیش رو خواهید داشت: یا 13/9، 24/21 و یا 13/10، 24/20.

 

https://rozup.ir/up/sheshobesh/maghalat/Picture6.jpg

 

شکل 6: پوزیشن بعد از بازی 13/9، 24/21

https://rozup.ir/up/sheshobesh/maghalat/Picture7.jpg

 

شکل 7: پوزیشن بعد از بازی 13/10، 24/20

 

 

این دو بازی ممکن است شبیه به هم به نظر آیند اما اغلب بازیکنهای برتر بازی 13/9، 24/21 را ترجیح می دهند. این انتخاب چند دلیل دارد:

 

 

-  مایه در خانه 10 فایده کمتری از مایه در خانه 9 دارد. توجه داشته باشید که بعد از حرکت 13/10 بعضی از ترکیبات خوب خانه ساز شما دوگانه (duplicate) می شوند (منظور از دوگانه شدن این است که با یک تاس می شود چند کار خوب انجام داد و این بد است چون فقط یکی از این کارهای خوب را می توانید انجام دهید). بعد از این حرکت حالا با یک تاس 3-1 هم می توانید خانه 5 را ببندید و هم خانه 7 را و یک تاس 5-3 نیز هم خانه 3 را می بندد و هم خانه 5 را. اما بعد از حرکت 13/9 چنین اتفاقی نمی افتد و هرکدام از تاسهای بعدی فقط یک خانه منحصر به فرد را می بندند و به این ترتیب با این صورتبندی از مهره ها کار بیشتری انجام می دهید.

در صورتی که حریف تک شما را زده و در جای آن خانه ببندد شکاندن به خانه 21 هزینه کمتری برای شما دارد. اگر شکاندن را تا خانه 20 انجام دهید و حریف 3-1 بیاورد و مهره شما را زده و خانه اش را ببندد همزمان هم مهره شما را زده است و هم بهترین خانه زمینش را بسته است. اما اگر شکاندن را تا خانه 21 انجام دهید و حریف 4-2 بیاورد و مهره شما را زده و خانه ببندد صرفا توانسته دومین خانه مهم را ببندد. به این ترتیب هنوز فرصت خواهید داشت که وارد شده و با یک بازی خوب خانه 20 را ببندید. از این رو با شکاندن به خانه 21 از مزیتی که حریف با یک تاس خوب به دست می آورد کم می کنید.

-   شکاندن به خانه 21، حریف را با مسائل مشکلتری مواجه می کند. اغلب بازیکنها می دانند که اگر حریف با یک خال چهار مهره اسیرش را تا خانه 5 آنها (خانه 20 خود) شکانده باشد لازم است که این مهره را زده و برای بستن خانه 5 بجنگند. اما بعضی از همین بازیکنها نمی دانند که این زمانی که حریف مهره اسیرش را به خانه 4 آنها (خانه 21 خود) شکانده است هم صدق می کند. یعنی اگر تاسی مثل 2-1، 6-3 و 5-4 بیاورید باز هم لازم است که این تک را زده و برای بستن خانه 4 بجنگید و اجازه ندهید که حریف در انجا لنگر بیاندازد. از انجا که بسیاری از بازیکنها، اگر نگوییم که اغلب آنها، در چنین مواردی منفعلانه بازی می کنند شکاندن به خانه 21 و سود جستن از این خطاهای حریف می تواند خیلی مفید واقع شود.

بنابراین از بین این دو بازی مایه رسانی و شکاندن، بازی 13/9، 24/21 کمی ارجح است. اما راه چهارمی هم برای بازی با تاس 4-3 وجود دارد! می توانید "شکاندن خاورمیانه ای" را انجام دهید یعنی هردو مهره اسیر را با 24/20، 24/21 حرکت دهید.

 

https://rozup.ir/up/sheshobesh/maghalat/Picture8.jpg

 

شکل 8: پوزیشن بعد از بازی 24/20 24/21

 

 

 

به این خاطر نام آن را "شکاندن خاورمیانه ای" گذاشته اند که این شیوه از بازی (یعنی حرکت دادن هردو مهره اسیر با تقریبا هر کدام از ترکیبات تاس اول) در کشورهای خاورمیانه نظیر ترکیه، یونان، لبنان و مصر رایج است ، جایی که میلیونها نفر در کافه ها و قهوه خانه ها به تخته نرد مشغولند، مکعب دوبل استفاده نمی شود و سیاه مارس به حساب نمی آید و اغلب اوقات تخته نرد به صورت یک بازی مستقیما کورسی انجام می شود. این بازی خیلی بد نیست، حتی در بعضی موقعیت های مسابقه ای عملا بهترین بازی است (اگر مارس لازم نداشته باشید و حریف لازم داشته باشد). با این حال بازی رایجی نیست. شیوه مناسب برخورد با ان این است که هردو تک را زده و در صورت امکان برای حمله بازی کنید.

 

پایان قسمت دوم .

 

 این مقاله ادامه دارد

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
مجله تخته نرد شش و بش هر ماه به صورت پی دی اف در یک شماره منتشر میگردد . هدف ما آشنا نمودن شما نردبازان عزیز با متد ها و روش های روز دنیا در این بازیست . مطمئن باشید با یک بار خواندن این مجله مشترک ما خواهید شد . توجه داشته باشید برای دسترسی به تمامی مطالب میبایست عضو شوید. همچین این امکان را برایتان فراهم آورده ایم تا پس از ورود به پنل کاربری بتوانید برای شش و بش مطلب ارسال نمایید . مطالب ارسالی شما پس از بررسی با نام شما در این وبسایت درج خواهد شد . برای مشاهده مناسب وب سایت از مرورگر فایر فاکس استفاده نمایید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 364
  • کل نظرات : 141
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 2602
  • آی پی امروز : 52
  • آی پی دیروز : 99
  • بازدید امروز : 116
  • باردید دیروز : 520
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 13
  • بازدید هفته : 116
  • بازدید ماه : 11,346
  • بازدید سال : 90,228
  • بازدید کلی : 1,122,317
  • کدهای اختصاصی