loading...
مجله تخته نرد شش و بش
soltan_nard بازدید : 696 نظرات (0)

https://rozup.ir/view/1327425/me1.jpg

 

پیش از ظهور شبکه های عصبی، متخصصین تخته نرد بستن خانه 2 با تاس اغازین 6-4 را گزینه ای کم ارزش تر از دو بازی 24/18، 13/9 یا 24/14 ارزیابی می کردند. رول آتهای مدرن خلاف این را نشان داده اند.

در خیلی از مواقع بازی 8/2، 6/2 بر بازی فرار یا شکاندن برتری دارد. به دلیل تهدید بالقوه بلیتز، این بازی شانس بیشتر برای مارس کردن به دنبال دارد. از ان رو در امتیازاتی مثل 2- مانده 1-مانده (کرافورد) که مارس ها بسیار با ارزش می شوند، این بازی کاملا کارآمد است. با این حال اگر قصد دارید با همه گشایش های موجه آشنا شوید می توانید این بازی را اغلب اوقات انجام دهید و خیلی وقتها هم با آن موفق باشید.

توجه داشته باشید که انتخاب این بازی برای تاس گشایش خالی از جنبه های منفی نیست ,

لازم است که بعد از روی آوردن به این حرکت آن را در ادامه بازی پشتیبانی کنید  و اگر به درستی انجام نشود ممکن است زیانبخش باشد. اما با یک رویکرد درست و یک ذهنیت مناسب بستن خانه دو با یک 6-4 اغازین می تواند بهترین گزینه برای بازی کردن تاس 6-4 در ابتدای یک بازی پولی و بسیاری از امتیازات بازی مسابقه ای باشد.

در نگاه اول ممکن است بستن خانه دو با تاس 6-4 اغاز بازی عجیب باشد: خانه 2 عمقی تر از ان است که بتواند به کار چنددر سازی بیاید. اما دلیل هم ارزی این بازی با دو بازی رقیب آشکار است. خانه 2 در هر حال یک خانه درونی است و بستن هر خانه درونی بر احتمال بیرون ماندن مهره حریف در صورت  خورده شدن می افزاید.

بعد از اینکه به بستن خانه 2 روی می آورید می بایست تلاشتان در جهت دور کردن بازی از یک بازی چنددر و سوق دادن آن به یک بازی بلیتز، کمین یا فرار باشد. از بین همه این نقشه هاف بلیتز بیش از همه از بستن خانه 2 سود می برد چون در یک بلیتز همه خانه های درونی ارزشی تقریبا برابر دارند و به همین خاطر عمقی بودن خانه 2 ضرری نمی رساند. در بین همه برنامه های بازی آنی که از همه بیشتر از بستن خانه 2 ضرر می کند بازی چنددر است. بردن دو مهره تا خانه 2 بازی چنددر را بدقلق و مشکل می کند.

مهم است بفهمیم که بعد از این بازی در دو سوی میدان چه رخ می دهد. اجازه دهید بعضی از توالی های ممکن بعد از این بازی گشایش را بررسی کنیم.

 

بقیه در ادامه مطلب

https://rozup.ir/view/1327426/me1%20(1).jpg

 

نوبت بازی با سیاه. از انجایی که می دانید حریف قصد بلیتز کردن دارد شکاندن مهره های اسیر به صلاح نیست. در عوض سیاه باید بازی را به سمتی که در ان نقطه قوت دارد ببرد یعنی سعی کند که مهره های اسیر حریف را چنددر کند. از این رو از تاسهای 3-2، 4-3، 5-2 یا  5-4 باید برای پایین کشیدن دو مایه از قلعه استفاده کرد.

زمانی که قصد پواکنش به 8/2، 6/2 را دارید پایه ریزی بهره وری بیشتری دارد چرا که مستقیما بازی را به سمت چنددر کردن سوق می دهد. از این رو از 5-1 و 2-1 باید برای پایه ریزی خانه 5 استفاده کرد. با 4-1 هم پایه ریزی معقول است اما ممکن است که با توجه به زمین نیرومندتر حریف زیادی سیاه را در معرض شلیک قرار دهد و احتمالا بازی ساده 13/8 بهترین است.

 

با 6-2 هم پایه ریزی صحیح است (13/7، 13/11ف یا 13/5 هردو خوب هستند). فرارکردن یا شکاندن با 6-3، که برای تاس اول به وضوح صحیح است در اینجا هم معقول است اما پایه ریزی با 13/4 یک بازی محکم موضوعیت دار است.

حالا دیگر شکاندن مهره های اسیر آنچنان شما را آسیب پذیر می کند که دیگر گزینه های مرسوم بازی با 6-4 یعنی فرار یا شکاندن با وجود یک بدیل دیگر درست نمی باشند. واضح است که دیگر بهترین بازی 8/2، 6/2 است ! در این بازی از

حمله اجتناب شده و یک خانه درونی هم بسته می شود.

سیاه برای اینکه همین خط را پی بگیرد می بایست از تاس های جفت کوچک برای چنددر کردن حریف استفاده کند و نه جلو آوردن مهره های اسیر. بنابراین 2-2 می بایست 13/11 (2)، 6/4 (2) بازی شود و 3-3 می بایست 8/5 (2) ، 6/3 (2) بازی شود. فرار کردن را بگذارید برای زمانی که تاسهای جفتتان بزرگ است.

حال برویم سروقت بازیکنی که اغازگر بازی بوده است. با فرض اینکه بازیکن مدافع موفق شده بازی چنددر را به خوبی پیش ببرد لازم است که بازیکن اغازکننده بازی اش را از چنددر دور کند. حال که حریف شما را به چنددر کردن تهدید می کند یک لنگر جلو برایتان واجب است. اگر الان نتوانید قدمی جلو بگذارید زمانی که حریف به هدفش می رسد برای خلاصی مهره های اسیر و تنظیم زمان به مشکل بر می خورید. پوزیشن زیر را در نظر بگیرید. شما در تاس اول 46 آوردید و حریف پس از آن تاس 3-1 آورده است.

 

https://rozup.ir/view/1327427/me1%20(2).jpg

 

نوبت بازی با سیاه

در این حالت از تمامی تاسهای غیر جفت در صورت امکان می بایست برای شکاندن مهره های اسیر استفاده کرد، بجز 3-1، 4-2 و 6-1.

5-3 چطور؟ آیا یک خانه سوم درون زمین آنقدر ارزش ندارد که به هر مزیت دیگری بچربد؟ در اینجا حریف بازی انجام داده است که برای هدفش که همان چنددر کردن باشد اهمیت اساسی دارد پس بهتر است که با تاس 5-3 بازی شکاندن 13/8، 24/21 را انجام داده و بیشتر نگران لنگر انداختن باشید. نیاز فوری به دور کردن بازی از یک بازی چنددر و در کنار آن خالی بودن خانه 8 باعث می شود که شکاندن به وضوح بر بستن خانه 3 برتری یابد.

 

از تاس های جفت هم می بایست برای مقابله با چنددر حریف استفاده کرد. زمانی که حریف شما را با یک چنددر یکپارچه تهدید می کند، شکاندن آنقدر برایتان اهمیت پیدا می کند که حتی از تاس جفت 1 هم باید با بازی 24/22ف 6/5(2) برای شکاندن استفاده کرد. زمانی که حریف یک بازی خوب چنددر انجام داده است (نه الزاما با تاس 3-1) و شما جفت 2ف جفت 3 جفت 4 یا جفت 6 اورده اید، در صورت امکان لنگر را بچسبید.

این فقط نمونه کوچکی از پوزیشن هایی است که ممکن است بعد از بستن خانه 2 با یک تاس 6-4 گشایش رخ دهد. بعد از تاس اول خود و حریف به همان خط موضوعیت دار بازی بچسبید. در صورتی که حریف شکاندن را انجام داد، درصدد انجام یک بازی قرص و محکم بلیتز باشید. در صورتی که حریف شما را به چنددر کردن تهدید می کرد مهره های اسیرتان را جابجا کنید. اگر برعکس، در حال دفاع از خود در مقابل حریفی هستید که خانه 2 خود را بسته است و هنوز زمانبندی خوبی دارید به انجام بازی چنددر ادامه دهید. و (در مقام بازیکن مدافع) تنها زمانی مهره های اسیرتان را جلو برانید که تاس امنی داشته یا اینکه نتوانید چنددر خود را به نحوی کارا گسترش دهید.

این اصل تخته نرد که می گوید "در جهت نقطه قوت های خود و نقطه ضعف های حریف بازی کنید" در اینجا دوبرابر حقیقت دارد چرا که بستن خانه 2 نقطه قوت ها و نقطه ضعف های برجسته ای را سبب می شود.

 

 

نویسنده : الکس زمانیان

 

مترجم : خسرو آقایی - مجله تخته نرد شش و بش

-

 


 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
مجله تخته نرد شش و بش هر ماه به صورت پی دی اف در یک شماره منتشر میگردد . هدف ما آشنا نمودن شما نردبازان عزیز با متد ها و روش های روز دنیا در این بازیست . مطمئن باشید با یک بار خواندن این مجله مشترک ما خواهید شد . توجه داشته باشید برای دسترسی به تمامی مطالب میبایست عضو شوید. همچین این امکان را برایتان فراهم آورده ایم تا پس از ورود به پنل کاربری بتوانید برای شش و بش مطلب ارسال نمایید . مطالب ارسالی شما پس از بررسی با نام شما در این وبسایت درج خواهد شد . برای مشاهده مناسب وب سایت از مرورگر فایر فاکس استفاده نمایید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 364
  • کل نظرات : 141
  • افراد آنلاین : 11
  • تعداد اعضا : 2602
  • آی پی امروز : 51
  • آی پی دیروز : 99
  • بازدید امروز : 104
  • باردید دیروز : 520
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 13
  • بازدید هفته : 104
  • بازدید ماه : 11,334
  • بازدید سال : 90,216
  • بازدید کلی : 1,122,305
  • کدهای اختصاصی